Spring til indhold
Min side

Den falske bankrådgiver franarrede Ulla 100.000 kroner

Ulla Hansen var én ud flere, som blev offer i en sag om telefonbedrageri. Hun blev snydt for 100.000 kroner af en mand, der ringede og udgav sig for at være tekniker.

Det var en ganske almindelig tirsdag i august 2019, hvor Ulla gik ude i sin have, da hun modtog et uventet opkald. Manden i telefonen udgav sig for at være en tekniker, som ringede fra bankens hovedkontor. Han oplyste, at der var ved at blive overført 15.000 kroner fra Ullas konto til en udenlandsk konto, men hvis Ulla blot kunne give nogle få oplysninger om sin konto, så kunne han forhindre overførslen.

Manden i telefonen gav indtryk af at være i besiddelse af oplysninger vedrørende Ullas bank og nøglekort, hvilket overbeviste Ulla om, at han ville hjælpe hende. Ifølge Ullas erindring, gav hun ikke yderligere oplysninger om sit nøglekort, men hun blev i situationen lokket til at videregive sine NemID-oplysninger.

Efter samtalen blev Ulla mistænksom.

Der er noget lusket ved det her tænkte jeg. Så jeg åbnede min computer og da kunne jeg se at der var forsvundet 100.000 kroner. Jeg tænkte shit, hvad gør jeg så nu? Jeg anede ikke, hvad jeg skulle gøre derfra, fortæller hun.

De 100.000 kroner var penge som Ulla oprindeligt havde fået i kompensation for en brystkræftoperation. Pengene skulle bruges til at forsøde tilværelsen og nu var de væk.

Kampen mod banken

Ulla kontaktede sin bank, men de kunne ikke nå at stoppe overførslen, da pengene allerede var gået videre til en anden bank. Derefter mente banken ikke, at der var noget at gøre. De ville ikke dække det tabte beløb, da de vurderede, at Ulla selv var skyld i tabet.

Banken mente ikke at der var noget at gøre - ikke spor. Jeg mente nok, at man burde kunne gøre noget, men nej intet. Det var som at ramme panden mod en mur. Så mit møde med banken, det fik jeg ikke rigtig noget ud af, siger Ulla.

Til Ullas held var hun kunde hos HELP Forsikring. Gennem forsikringen havde Ulla fri adgang til juridisk hjælp. HELP Forsikring forsøgte først at aftale et møde med banken men uden held. Dernæst fremsendte HELP en stævning. Da banken modtog stævningen, accepterede de at hæfte for beløbet, og Ulla undgik en tidskrævende og opslidende retssag.

Mange tror man er beskyttet af banken, men det er man så ikke, fortæller Ulla.

»I Danmark har vi som udgangspunkt en god forbrugerbeskyttelse i sager om misbrug af betalingsinstrumenter, herunder blandt andet betalingskort og NemID-oplysninger. Reglerne i betalingsloven giver kunden ret til at gøre indsigelse over for banken i tilfælde af uautoriserede transaktioner, hvorefter banken er forpligtet til at hæfte for det pågældende beløb. En selvrisiko på op til 8.000 kroner kan eventuelt komme på tale, hvis man ikke har reageret hurtigt nok over for sin bank, eller selv er kommet til at udlevere sine NemID-oplysninger til den pågældende gerningsmand uden at have indset, at det kan føre til et misbrug. I praksis ser vi imidlertid ofte, at bankerne løber fra deres ansvar og lægger det over på kunden under henvisning til, at misbruget er selvforskyldt, hvorfor de ikke vil dække tabet – præcis som vi har set det i Ullas sag. Hos Help Forsikring er vi derfor vores kunder behjælpelige i disse sager, således at vi kan sikre, at bankerne rent faktisk lever op til det ansvar, de efter lovgivningen er pålagt,« udtaler jurist hos Help Forsikring, Nathalie Haagaard.

Glædelig afslutning

I sidste ende, fik Ulla sine penge tilbage og sagen kom ikke for retten. Nu håber Ulla at hendes historie kan være med til at advare andre, så flere undgår at havne i samme situation.

De kan manipulere med én, så man ikke aner, hvad man svarer på. Man taler med dem i telefonen og giver de oplysninger, der skal gives og lige pludselig, så er de bare væk, siger Ulla.

Ulla har lært, at man ikke skal give sine oplysninger videre til nogen. Hendes råd til andre er, at hvis nogen ringer og efterspørger informationer i relation til ens bank, NemID eller andet personligt, så afviser man dem med det samme.
I dag er Ulla meget glad og taknemlig for, at hun havde HELP Forsikring til at hjælpe sig, så hun fik sine penge tilbage.
Afslutningsvis blev otte mænd i august 2019 sigtet i sagen om at have svindlet minimum 4 millioner kroner fra særligt ældre kvinder, hvor Ulla var et af ofrene. Gerningsmændene er sidenhen blevet tiltalt og idømt fængsel fra 3,5 til 4 år for organiseret databedrageri af særlig grov beskaffenhed i et større sagskompleks, hvor de havde hævet beløb på over 11 millioner kroner fra de forurettedes konti.

Læs også

IT-ekspert: Det sidste, man skal gøre ved identitetstyveri, er at ignorere det

Malte blev misbrugt af identitetstyv i otte år