Spring til indhold
Min side - anmeld sag

Hvad er ID-tyveri?

Et identitetstyveri er, når en person anvender dine personoplysninger eller identitetsbeviser uden din tilladelse til at opnå en økonomisk gevinst. De informationer, der bliver stjålet, er f.eks. dit CPR-nr., adgangskoder, sundhedsoplysninger eller andre følsomme persondata. Det efterfølgende misbrug består typisk i, at der bliver optaget lån, bliver købt varer eller oprettet abonnementer i dit navn. Ifølge Det Kriminalpræventive Råd er antallet af ofre for identitetstyveri fordoblet i perioden 2009-2017. Det estimeres, at over 38.500 danskere var udsat for identitetstyveri i 2017*. Heldigvis kan enkelte tiltag reducere risikoen.


*Internetkriminalitet 2017 - Offerundersøgelse om Identitetstyveri, bedrageri, afpresning og chikane i cyberspace.

 

10 gode råd til at forebygge et ID-tyveri

Mere om ID-tyveri

Tyveri: Hvis nogen stjæler f.eks. din pung både hjemme eller udenfor hjemmet.
 
Gennemgang af dit affald: Hvis nogen stjæler et brev eller regning, hvor dine personlige oplysninger fremgår.
 
Lån og abonnementer: Lån og abonnementer optaget i kundens navn.
 
Hacking: Hvis nogen hacker sig ind i din computer, mail eller andre digitale platforme, der indeholder dine personlige oplysninger.

Hvis du først er udsat for eller har mistanke om, at du er blevet udsat for et ID-tyveri, er
det vigtigt, at du handler hurtigt:
 
1. Skriv hele handlingsforløbet ned.
2. Spær dit NemID på www.nemid.nu.
3. Gå ind på www.kreditstatus.dk og tjek om der er optaget lån i dit navn.
4. Kontakt politiet og anmeld forholdet. Det er vigtigt, at du kan dokumentere, at du har anmeldt tyveriet med det samme.
5. Opret en kreditvarsel på www.borger.dk.
6. Spær øjeblikkeligt konti hvis der har været aktivitet, som du ikke kan genkende.
7. Kontakt din bank for at kortlægge omfanget af skaden. Det er vigtigt, at du reagerer med det samme,      hvis du modtager information om, at nye konti eller lign. er blevet oprettet i dit navn, eller hvis der                forekommer transaktioner til kredit- eller kortselskaber, som du ikke har foretaget.
8. Kontakt dit lokale posthus hvis din post ikke kommer som normalt.