Databeskyttelseserklæring
Databeskyttelsespolitik
Senest opdateret november 2024
HELP Forsikring AS tilbyder advokattjenester gennem forsikringsordninger. For at vi skal kunne
tilbyde forsikringer og behandle skadesager, er vi afhængige af at behandle personoplysninger.
Denne erklæring beskriver, hvordan vi indsamler og behandler dine personoplysninger og beskriver
dine rettigheder.
HVAD ER PERSONOPLYSNINGER
Personoplysninger er oplysninger som direkte eller indirekte kan knyttes til dig som person.
Eksempler på personoplysninger kan være CPR-nummer, adresse, telefonnummer og lignende.
Sådanne oplysninger er nødvendige for at vi skal kunne tilbyde dig advokathjælp, og betjene dig
som kunde.
For at behandle særlige kategorier af personoplysninger, ofte omtalt som sensitive
personoplysninger, kræves et stærkere retsligt grundlag end ellers.
HVAD BETYDER BEHANDLING AF PERSONOPPLYSNINGER?
En behandling kan omfatte enhver håndtering af personoplysninger, herunder indsamling,
registrering, organisering, strukturering, lagring, tilpasning, ændring, brug, overføring eller sletning
af personoplysninger, som alle er eksempler på behandling af personoplysninger.
BEHANDLINGSGRUNDLAG
For at behandlingen af personoplysninger skal være lovlig, må den være baseret på et retsligt
grundlag, som kaldes behandlingsgrundlag. Forskellige behandlingsgrundlag er beskrevet i
databeskyttelsesforordningen. De som er mest relevante for HELP er:
• at det er nødvendigt for at opfylde en aftale med den person personoplysningerne tilhører
• at det er givet samtykke fra den person personoplysningerne tilhører
• at det er nødvendigt for at overholde love og regler
• at vi har en berettiget interesse i behandlingen
BEHANDLINGSANSVARLIG
Den behandlingsansvarlige er den som er ansvarlig for virksomhedens behandling af
personoplysninger, og bestemmer hvordan virksomheden behandler personoplysninger. Den
behandlingsansvarlige er også ansvarlig for at sikre at krav til intern kontrol og informationssikkerhed
er etableret, som er tiltag for at sikre opfyldelse af reglerne i databeskyttelsesforordningen.
Den juridiske enhed, som er ansvarlig for behandlingen af dine personoplysningerne, er HELP
Forsikring AS.
Adresse: Essendrops gate 3, 0368 Oslo, Postboks 1870 Vika, 0124 Oslo.
BEHANDLING AF FØLSOMME PERSONOPPLYSNINGER
HELP behandler kategorier af sensitive personoplysninger, dette er i primært
helbredsoplysninger.
Helbredsoplysninger
HELP behandler i enkelte sager helbredsoplysninger. I disse tilfælde vil behandlingen være baseret
på Databeskyttelsesforordningen artikel 9 (2)(a) «samtykke» og/eller Databeskyttelsesforordningen
artikel 9 (2)(f) hvis oplysningerne er nødvendige «for at fastsætte, gøre gældende eller forsvare et
retskrav».
HVORFOR OG HVORDAN BEHANDLER VI DINE PERSONOPLYSNINGER?
HELP behandler personoplysninger til flere formål. Nedenfor kan du læse mere om dette.
Kundeadministration og opfyldelse af produkt- og tjenesteaftaler
Hovedformålet med behandling af personoplysninger er at indsamle, kontrollere og behandle
personoplysninger i forbindelse med aftale om produkt- og tjenesteaftaler. Når aftalen løber behandler
vi dine personoplysninger for at dokumentere, administrere og gennemføre opgaver så vi kan levere
tjenester i henhold til aftale.
Derudover behandler vi dine personoplysninger for at varetage kundeforholdet. Vores kunder er
registreret i et kunderegister og vi kommunikerer med dig om ændringer i produkter, vilkår og
tjenester, samt for at give dig anden relevant information. Vi behandler også personoplysninger i
forbindelse med fakturering og gennemføring af aftalerne vi har med dig.
Behandlingsgrundlaget for dette er at opfylde aftalen vi har med dig, jfr. Databeskyttelsesforordningen
artikel 6(1)(b), og vores berettigede interesse i at administrere dit kundeforholdet. Hvis det er
nødvendigt at behandle særlige kategorier af personoplysninger, spøger vi om dit samtykke eller
behandler personoplysninger baseret på retslige forpligtelser.
Behandling af henvendelser
Når vi får henvendelser fra dig, bruger vi oplysninger om dig for at besvare din henvendelse. Dette
kan f.eks. være spørgsmål om vores produkter og tjenester, og gælder uafhængig af hvilken kanal
du benytter. HELP har en berettiget interesse for at kunne give god information og give dig svar på
de spørgsmål du måtte have.
Skaderegistrering, behandling og afregning
Vi benytter kun de personoplysninger som er nødvendige for at håndtere forsikringskrav og skader
som er meldt ind under din forsikringsaftale, samt nødvendige personoplysninger for at bistå med
kontrakter du initierer på min side. Når vi behandler en skadesag eller bistår med udarbejdelse af
kontrakter, indsamler vi kun nødvendige personoplysninger.
HELP behandler personoplysninger i forbindelse med registrering af sager knyttet til forsikringen.
Behandlingen er begrundet i opfyldelse af forsikringsaftalen med dig, jf. Databeskyttelsesforordningen
artikel 6 (1)(b).
I enkelte sager kan det være nødvendigt at behandle særlige kategorier af personoplysninger efter
Databeskyttelsesforordningen artikel 9, f.eks. helbredsoplysninger. Behandlingen vil være baseret på
Databeskyttelsesforordningen artikel 9 (2)(a) «samtykke» og/eller Databeskyttelsesforordningen
artikel 9 (2)(f) dersom oplysningerne er nødvendige «for at fastsætte, gøre gældende eller forsvare et
retskrav».
I sager hvor der foreligger potentielle interessekonflikter vil den aktuelle sag overføres til
advokatfirmaer HELP har samarbejdsaftale med.
HELP vil kunne modtage personoplysninger om andre en vores kunder i forbindelse med
sagsbehandling. Dette kan være personoplysninger som gælder modparter, advokater og andre
involverede i sagerne. Denne behandling er baseret på HELP's legitime behov i at have tilgængelig
dokumentation for at fastsætte eller forsvare et retskrav, og for at sikre at vores sagsbehandling gøres
effektivt og i overensstemmelse med interne rutiner og regler om god advokatskik. Behandlingen er
derfor baseret på en interesseafvejning efter Databeskyttelsesforordningen artikel 6 (1)(f).
Hvis du er sælger af en bolig hvor køber har købt boligkøberforsikring hos HELP, vil HELP også
behandle personoplysninger om sælger. Disse oplysninger lagres på kundeforholdet til boligkøber
Behandlingen er begrundet i en interesseafvejning etter Databeskyttelsesforordningen artikel 6(1)(f).
Oplysningerne lagres i henhold til lagringstider som oplyst for køber.
HELP vil kun behandle personoplysninger som er nødvendige for sagsbehandlingen. Dersom vi
modtager oplysninger som ikke er nødvendige for sagsbehandlingen, vil sådanne oplysninger slettes.
Kundeopfølgning og markedsføring
HELP bruger personoplysningerne du oplyser for at give dig tilpasset information om vores tjenester
og produkter. For at sikre at du får relevant information tilpasser vi kommunikationen baseret på data
vi har om dig.
Som del af vores kundeopfølgning vil vi sende henvendelser om at gennemføre en frivillig
kundeundersøgelse efter afsluttet skadesag. Henvendelse om kundeundersøgelse vil sendes til emailadressen vi har registreret på dig eller til oplyste kontaktperson i sagen.
Behandlingen er baseret på en interesseafvejning efter Databeskyttelsesforordningen artikel 6 (1)(f).
Udsendelse sker kun til eksisterende kunder eller angivne kontaktpersoner efter
markedsføringslovgivningen.
Hvis du ikke ønsker at modtage henvendelser fra os om kundeundersøgelser, kan du frabede dig
sådanne henvendelser ved at kontakte vores kundecenter. Du kan i tillæg når som helst vælge ikke
at modtage markedsføring fra os.
Samarbejdspartnere, leverandører og lignende
Vi bruger personoplysninger til kontaktpersoner i virksomheder HELP samarbejder med.
Behandlingen er begrundet i HELP's legitime behov i at have kontaktoplysninger på personer hos
samarbejdspartnere, samt for effektivt samarbejde. Behandlingen er derfor baseret på en
interesseafvejning efter Databeskyttelsesforordningen artikel 6 (1)(f).
HELP opbevarer også personoplysninger om ansatte i virksomheden som formidler forsikringer på
vegne af HELP. Behandlingen er nødvendig for at opfylde en retslig forpligtelse i henhold til
forsikringsformidlingsloven.
Rekruttering
HELP behandler personoplysninger om kandidater som er i en rekrutteringsproces med HELP. I
tillæg til information kandidaten deler med HELP, vil der behandles oplysninger i interview referater
og samtaler med reference personer. I forbindelse med rekrutteringsprocessen er behandlingen
begrundet i at det er nødvendigt for at indgå en mulig arbejdsaftale, jf. Databeskyttelsesforordningen
artikel 6 (1)(b). Dersom en ansøgning indeholder særlige kategorier av personoplysninger, er vores
behandlingsgrundlag Databeskyttelsesforordningen artikel 9 (2)(b).
Statistik, analyse og rapporter
Vi bruger personoplysninger til at gennemføre analyser og udarbejde statistik for blandt andet at
vurdere risiko, kapitalforhold og lønsomhed, Prissætning og tariffer, og for at afgøre behovet for at
udvikle nye eller eksisterende produkter og tjenester. For at opfylde dette formålet genbruger vi, i
nogle tilfælde, personoplysninger som er indhentet til andre formål dersom så længe det er forenelig
med det nye formål.
Behandlingsgrundlaget for dette kan både være retslige forpligtelser som følger af
virksomhedslovgivningen og berettigede interesse i at bruge personoplysninger for at få indsigt som
er nødvendig for at styre virksomheden.
Opfylde retslige forpligtelser
Vi må behandle personoplysninger for at opfylde vores forpligtelser i henhold til lov, forskrifter eller
myndighedsbeslutninger. Det kan blandt andet være tiltag mod hvidvaskning og terrorfinansiering,
sanktioner, krav til bogføring, skatterapportering, retslige pålæg og rapportering til offentlige
myndigheder.
Behandlingsgrundlaget for dette er at opfylde de retslige forpligtelser som påhviler virksomheden.
Forebyggelse og udredning af strafbare handlinger
Vi behandler personoplysninger for at forebygge, afdække, opklare og håndtere bedragerier og andre
strafbare handlinger mod HELP. I den forbindelse er vi forpligtet til at indhente oplysninger og
udlevere oplysninger til andre offentlige myndigheder, f.eks. politiet, ved mistanke om hvidvask eller
terrorfinansiering. Efter hvidvaskloven og persondataloven har du ikke krav på udlevering af disse
oplysninger. Oplysningerne opbevares i tråd med krav i hvidvaskloven.
Behandlingsgrundlaget for dette kan både være opfyldelse af en retslig forpligtelse og vores
berettigede interesse i at forebygge, afdække, opklare og håndtere bedragerier og andre strafbare
handlinger mod HELP.
Informationssikkerhed og fysisk sikkerhed
Det er nødvendigt for os at behandle personoplysninger for at sikre dine og HELP's værdier. Dette
gøres for eksempel gennem tilgangsstyring til systemer, logning på servere og systemer, drift af
teknisk infrastruktur, brandmure og adgangskontrol og kameraovervågning.
F.eks. vil du blive registreret i receptionen hvis du besøger vores kontorlokaler og besøget meldes
per SMS til den ansatte du skal besøge. Behandlingen er baseret på HELP's behov for at have
oversigt over besøgende til vores kontorlokaler, og er derfor bygget på en interesseafvejning efter
Databeskyttelsesforordningen artikel 6 (1)(f).
Behandlingsgrundlaget for dette kan være både aftaleforpligtelser, opfyldelse af retslig forpligtelse og
HELP's berettigede interesse i at varetage dine og vores værdier.
Tilpasning af indhold på hjemmesiden (cookies)
HELP bruger personoplysninger for at kunne give dig en bedre brugeroplevelse og sikre at indholdet
som vises er relevant for dig. Vi tilpasser dette indhold baseret på dine interesser og adfærd, uanset
om du er logget ind eller ej, ofte ved hjælp af cookies.
Behandlingsgrundlaget for tilpasning af indhold på hjemmesiden er samtykke. Du kan tilpasse dit
samtykke i cookie-indstillingerne. Vælg "ændre cookieindstillinger" nederst til venstre på siden.
Klagebehandling, regreskrav, retslige processer mm.
Vi behandler personoplysninger for at fastsætte, gøre gældende og forsvare retskrav, for eksempel i
forbindelse med behandling af klager, regreskrav og retslige processer. Behandlingsgrundlaget for
dette er HELP's ret til at forsvare retskrav. For at varetage dette formål kan vi også behandle særlige
kategorier af personoplysninger uden samtykke.
Genanvendelse af personoplysninger
Personoplysninger som indhentes til et aftalt formål, kan i enkelte tilfælde genanvendes til et nyt
formål hvis det er foreneligt med det nye formål. Genanvendelse af personoplysninger er
begrænset til behandlingsgrundlagene berettiget interesse eller retslig forpligtelse.
KATEGORIER AF OPLYSNINGER
Vi behandler ulige typer personoplysninger om dig afhængig af hvilket forhold du har til HELP og
hvilke produkter og tjenester du har.
Vi har inddelt personoplysningerne vi behandler i følgende kategorier:
- Identifikationsinformation, som for eksempel CPR-nummer, andre identifikationsnummer
som er udstedt af offentlig myndighed og kopi af identifikationsdokumenter og lignende. - Kontaktinformation og anden generel information, som for eksempel navn, telefonnummer,
e-mailadresser, adresse, familiestatus, fødselsdato, uddannelsesbaggrund og lignende. - Finansiel information og oplysninger om forsikringsobjekt, som for eksempel type aftale,
ejendele, ejendomme og lignende. - Lovpålagte oplysninger, som for eksempel skattemæssigt hjemsted, udenlandsk
skatteregistreringsnummer, oplysninger i forbindelse med arbejde mod hvidvask og
lignende.
TAVSHEDSPLIGT
Alle ansatte i HELP har tavshedspligt om information vi modtager i forbindelse med dit
kundeforhold.
UDLEVERING AF PERSONOPLYSNINGER
HELP udleverer ikke dine personoplysninger til tredjeparter, undtaget i følgende tilfælde:
- Når det er nødvendigt at udlevere disse til domstole, myndigheder eller modparter
- Når det er enighed mellem HELP og kunden om at dele oplysningerne
- Når det er nødvendigt for at kunne varetage dine interesser i forbindelse med en konkret
sag overfor tredjepart - Når det er nødvendigt for at overholde en lovbestemt pligt eller for at overholde
vedtaget af myndigheder eller domstole
Når der er indgået aftale med en tjenesteleverandør for at kunne udføre opgave på vores
vegne, f.eks. til ekstern advokat.
Vi er ansvarlige for persondatabehandling og sikkerhed for vores kunder og stiller de samme krav til
vores underleverandører som når vi behandler personoplysninger selv.
BRUG AF DATABEHANDLERE
For at sikre at persondataforordningen iagttages hos vores underleverandører er der etableret
databehandleraftaler med alle virksomheder som behandler personoplysninger på vegne af HELP.
Databehandlerne kan kun behandle dine personoplysninger efter instruks fra os. Vi bruger
databehandler blandt andet som leverandører af IKT-tjenester.
MODTAGERE UDENFOR EU/EØS
Foreløbig benytter HELP ingen tjenesteleverandører eller andre modtagere af personoplysninger
som er etableret udenfor EU/EØS.
Hvis dine personoplysninger overføres udenfor EU/EØS, vil HELP sørge for at det bliver truffet
hensigtsmæssige tiltag for at dine personoplysninger skal være sikret på det samme niveau, som
Europakommissionens standardiserede aftaleklausuler, bindende interne selskabsregler eller EUUS Data Privacy Framework.
LAGRING AF PERSONOPLYSNINGER
Dine personoplysninger behandles så længe det er nødvendig for det formål de blev samlet ind for.
Dette vil sige at når formålet er nået, skal oplysningerne om dig slettes, selv om du ikke har bedt om
det. Lagringstid og tidspunkt for sletning kan derfor variere fra behandlingsaktivitet til
behandlingsaktivitet.
HELP sletter oplysningerne af eget initiativ hvis behandlingen er baseret på samtykke, og du
trækker dit samtykke til at vi kan behandle dine oplysninger.
DINE RETTIGHEDER
Du kan kontakte HELP hvis du vil vide om dine personoplysninger bliver behandlet. Hvis HELP
behandler dine personoplysninger, har du ret til at få indsigt i oplysningerne om dig. Du kan også have
ret til at få ændret, slettet og anmode om begrænset behandling i enkelte tilfælde. Dine rettigheder
kan opsummeres således:
Indsigt i egne oplysninger:
Du har ret til information om hvilke oplysninger om dig som behandles. HELP skal også svare på
spørgsmål knyttet til hvordan vi behandler personoplysninger, udlevering af dine personoplysninger
og information om hvem som har tilgang til dine oplysninger. Dette er dog ikke en ubetinget
rettighed, og andre hensyn kan begrunde en begrænsning i retten til tilgang.
Korrektion af personoplysninger:
Du kan anmode HELP om at rette eller supplere oplysninger om dig som er fejlagtige eller misvisende.
Sletting af personoplysninger:
Vi opbevarer dine personoplysninger så længe du er kunde hos os. Oplysningerne slettes når vi
ikke længere har forpligtelser efter aftalen du har indgået med os eller andre forskrifter. Ved visse
anledninger kan vi slette oplysninger om dig på forespørgsel. Hvis du har et spørgsmål om sletning
ag dine personoplysninger, kan du kontakte den databeskyttelses ansvarlige.
Begrænsning af behandling af personoplysninger:
Under visse omstændigheder er HELP forpligtet til at begrænse behandlingen af
personoplysninger hvis du anmoder om det. Personoplysningerne som omfattes vil i så fald
kun behandles for visse begrænsede og lovbestemte formål.
Indsigelser:
Hvis behandlingsgrundlaget for dine personoplysninger bygger på vores berettigede interesse, kan du
modsætte dig behandlingen hvis du har specielle årsager knyttet til din særlige situation. Dette gælder
ikke hvis vi kan fremlægge tvingende berettigede grunde for behandlingen. Du har en
ubetinget ret til at modsætte dig behandling af dine personoplysninger knyttet til direkte
markedsføring.
Tilbagetrækning af samtykke:
Hvis behandlingen af dine personoplysninger er baseret på samtykke, har du til enhver tid ret til at
trække dit samtykke tilbage. At samtykket trækkes tilbage, påvirker ikke lovligheden af hvordan vi
brugte dine personoplysninger før samtykket blev trukket tilbage.
Dataportabilitet:
Du har ret til at få udleveret de personoplysninger som du har givet til HELP. Oplysningerne
udleveres i et struktureret og alment anvendelig maskinlæsbart format (dataportabilitet). Retten til
dataportabilitet adskiller sig fra retten til indsyn ved at du kun har ret til personoplysninger som du selv
har givet til os og som behandles efter visse lovlige behandlingsgrundlag, f.eks. for at indgå eller
opfylde aftale med dig.
Du kan klage over vores behandling af personoplysninger:
Vi anmoder om at du giver HELP besked hvis du mener at vi ikke behandler personoplysninger i
tråd med persondataforordningen. Slik henvendelse kan rettes til vores databeskyttelsesansvarlige,
kontaktinformation fremgår nedenfor.
Du har også ret til at klage over vores behandling af personoplysninger til en tilsynsmyndighed.
Kontaktinformationen til tilsynsmyndigheden fremgår på www.datatilsynet.dk. Hvis
du vil benytte dig af dine rettigheder, anmoder vi om at du kontakter os via
kontaktinformationen nedenfor.
Krav fra registrerede skal besvares omkostningsfrit og inden tredive (30) dage fra modtagelsen
tilstrækkelig information for at kunne behandle din henvendelse. Ved behov kan denne periode
forlænges med to (2) måneder, afhængig af kompleksiteten af henvendelsen og antal henvendelser.
I sådanne tilfælde vil du informeres om forlængelsen og årsagen til forsinkelsen.
HÆNDELSER
Det kan forekomme at der sker en fejl i forbindelse med vores behandling af personoplysninger.
Disse fejl bliver fulgt op med tiltag og det vurderes om de skal meldes til Datatilsynet. Er der sket fejl i
behandlingen af personoplysninger som udgør en høj risiko for sikkerheden for personoplysninger for
den registrerede, vil vi kontakte alle berørte.
DATABESKYTTELSESANSVARLIGE
HELP Forsikring har en databeskyttelsesansvarlig medarbejder. Den databeskyttelsesansvarlige
bistår med vejledning hvis personoplysninger bliver behandlet på en god måde og i tråd med
reglerne. Hvis du har spørgsmål til hvordan vi behandler dine personoplysninger, og ønsker du at
benytte dig af dine rettigheder eller har input til os, kan du kontakte den databeskyttelsesansvarlige.
Vores databeskyttelsesansvarlige er Linn Hellum Braathen.
Den databeskyttelsesansvarlige kan kontaktes på:
E-mail: personvern@help.no
Telefon: +47 22 99 99 99
Postadresse:
HELP Forsikring v/personvernombud
Postboks 1870 Vik