Spring til indhold
Min side

Identitetstyveri

Den teknologiske udvikling har betydet, at en stor del af alle handler og pengetransaktioner i dag foregår på nettet. Udviklingen har imidlertid også medført, at det er blevet nemmere at få fat i personfølsomme informationer, og dermed er risikoen for at blive udsat for identitetstyveri blevet større. 

Den it-kriminelle tilegner sig ofrets personoplysninger og misbruger dem til f.eks. at optage lån eller oprette abonnementer i ofrets navn, hvilket typisk efterlader ofret med en tom bankkonto eller større gæld. De fleste, der er blevet udsat for identitetstyveri, står ofte magtesløse tilbage og ved ikke, hvor de skal søge hjælp.

Hvad er et identitetstyveri?

Helt grundlæggende er et identitetstyveri, når én person anvender en andens personoplysninger (f.eks. navn eller CPR-nr.) eller identitetsbeviser (f.eks. kørekort eller pas) uden tilladelse til at opnå en økonomisk gevinst.

Dine kunder får:

  • Hjælp og rådgivning til, hvordan de kan undgå et identitetstyveri.
  • Hjælp og rådgivning til at stoppe et identitetstyveri.
  • Hjælp og rådgivning til at anmelde sagen til politiet.
  • Hjælp og rådgivning til at afvise krav overfor kreditorer.
  • Retshjælp til at føre sagen overfor kreditorer, banker mv.

Specialiserede jurister står klar til at hjælpe dine kunder

Der er mange, som ikke ved, hvad de skal gøre, hvis de bliver udsat for et identitetstyveri.

Mange danskere kender ikke deres rettigheder og ved derfor heller ikke, hvad de skal stille op, hvis en dag uheldet er ude. 

I den situation er det godt at have en jurist på sin side. Det får dine kunder gennem HELP Forsikring.

Eksempler på, hvad vi kan hjælpe dine kunder med

Hvordan forebygger man bedst et identitetstyveri? Vi rådgiver dine kunder omkring, hvordan de bedst forebygger et identitetstyveri.

Hvordan stopper man et identitetstyveri, og hvordan skal man forholde sig, når skaden er sket? Hvem kan hjælpe, når man er blevet udsat for identitetstyveri? Vi hjælper dine kunder med at begrænse identitetstyveriets omfang og rådgiver om, hvordan de skal forholde sig, når skaden er sket.

For mange kan det være uoverskueligt, hvilke tiltag, der skal gøres når først man er blevet udsat for et identitetstyveri. Vi hjælper dine kunder med at indgive politianmeldelse, så de ikke skal stå med det alene.

Hvad gør man, hvis banken fastholder, at man skal afdrage på det lån, som, identitetstyven har optaget? Hvad sker der, hvis en kreditor forsøger at inddrive gælden gennem fogedretten? Vi hjælper dine kunder med at afvise krav overfor banker og andre kreditorer. Nægter en kreditor at lade sit krav frafalde, så hjælper vi med at føre sag mod denne.

Læs også

Identitetstyveri - alt hvad du bør vide om det

IT-ekspert: Det sidste, man skal gøre ved identitetstyveri, er at ignorere det