Spring til indhold
Min side

Misbrug af betalingskort

Misbrug af betalingskort oplysninger dækker de tilfælde, hvor du oplever et træk på din bankkonto, som du ikke har godkendt.

Det kan opstå ved, at dit kreditkort bliver fysisk stjålet og misbrugt, eller at du skriver dine kortoplysninger ind på en falsk hjemmeside.

Det kan eksempelvis foregå ved, at man modtager en SMS eller e-mail, hvor afsender udgiver sig for at være en virksomhed eller organisation, som man har tillid tid.

Vi står klar til at hjælpe dig

Mange danskere kender ikke deres rettigheder og ved derfor heller ikke, hvad de skal stille op, hvis de ender i en situation hvor de bliver udsat for digitale krænkelser, får misbrugt deres betalingskort eller bliver svindlet ved nethandel. 

Topdanmark samarbejder med HELP Forsikring, der er specialister inden for ovenstående områder. Vi dækker dig som kunde hos Topdanmark hvis uheldet er ude. Bemærk at det kræver Topdanmarks cyberforsikring for at være dækket på de tre områder og kunne få juridisk rådgivning.

Digitale krænkelser

Digitale krænkelser er deling af krænkende materiale af personer på internettet. Det kan være nøgenbilleder, hævnporno eller videoer, som bliver delt uden samtykke fra den krænkede. Det betyder, at det er ikke ulovligt at tage et billede af sig selv eller at dele et billede af sig selv, men det er ulovligt for andre at dele videre.

Som offer kan det være utroligt svært at stå alene i en sådan situation. Mange bliver overvældet og ved ikke hvad de skal gøre. Selvom man får meldt sagen til politiet, så er det ikke altid, at der bliver gjort noget ved det.

Vi sidder klar med råd og vejledning

Er du i tvivl om, hvad de tre dækninger indebærer eller har du generelle spørgsmål dertil, så er du altid velkommen til at ringe til HELP.

Det gælder uanset om du har været udsat for en digital krænkelse, fået misbrugt dit betalingskort, eller blot har brug for rådgivning inden for områderne. Du er også velkommen til at sende dine spørgsmål til kontakt@helpforsikring.dk

Kontakt os

Nethandel

Vi handler mere og mere på nettet - både nye og brugte varer. Nogle har måske oplevet, at der kan være fejl eller mangler ved en bestilt vare, at den kommer for sent eller slet ikke kommer frem. Vi kan også risikere at blive snydt af falske sælgere eller hjemmesider.

Det kan altså hurtigt blive utroligt tidskrævende at diskutere med en sælger eller forsøge at komme igennem til en webshop, hvor de varer man har købt aldrig er kommet frem. 

Har du ikke Cyberforsikring hos Topdanmark?

  • Her kan du læse mere om cyberforsikringen

    Klik her

Gode råd fra HELP

Det er aldrig din egen skyld, hvis andre deler materiale af dig uden dit samtykke. Du kan dog minimere risikoen for at det sker, ved at være ekstra forsigtig i forhold til hvem du deler privat indhold med. Deling af privat indhold forudsætter stor tillid.

Det er vigtigt, at du dokumenterer alle krænkelserne så godt som muligt, når du bliver opmærksom på dem. Det kan fx være ved screenshots, arkivering af beskeder m.m. Hvis krænkelsen ikke er dokumenteret, er det meget svært at gøre noget ved det og gør politiets arbejde vanskeligere.

Du kan få fjernet et billede fra et website, hvis det ligger der uden dit samtykke. Du skal kontakte websitet og bede dem om at fjerne det. Du kan også få fjernet billeder fra Googles søgeresultater. Det gøres ved at kontakte Google, men du kan også få hjælp til det fra HELP.

Hvis billeder er delt på sociale medier, så anmeld det øjeblikkeligt til det pågældende medie. Hvis du ved hvem der har gjort det, kan du også rette henvendelse til vedkommende og bede dem om at stoppe med det.

Tjek om dit billede eller andet krænkende materiale er blevet spredt ved at søge på dit eget navn m.m. på søgemaskiner og sociale medier.

Hvis du er blevet udsat for en digital krænkelse eller misbrug af dit betalingskort, så anbefaler vi, at du straks anmelder det til politiet. Dette kan du gøre digitalt (med og uden NemID) eller ved at ringe til politiet. Du kan også få hjælp til det hos HELP.

Det er flere gange set, at der er falske SMS'er eller e-mails i omløb. Ofte er det meget professionelt sat op og fra en afsender, som man umiddelbart har tillid til. Vær derfor skeptisk og åben ikke mistænkelige links og opgiv ikke dine betalingskort oplysninger. 

Har du fået stjålet eller mistet dit kort eller er der blevet trukket mistænkelige beløb, så skal du straks kontakte din udbyder/bank.

Det er en god idé at lave noget research før du handler på en hjemmeside. Stil dig selv disse spørgsmål: Virker web-adressen troværdig, er den skrevne tekst fornuftig og grammatisk korrekt, er priserne realistiske, hvem ejer webshoppen, hvor længe har den eksisteret, er der et CVR-nummer tilknyttet, er hjemmesiden e-mærket og hvordan ser deres anmeldelser ud på eksempelvis Trustpilot?

Hvis du har bestilt en vare på nettet, som bliver forsinket anbefaler vi, at du først og fremmest tager kontakt til sælger/webshoppen og rykker for levering. Hvis leveringen er væsentligt forsinket, så kan du også vælge at reklamere dit køb og få pengene retur.

Hvis du har rykket for levering flere gange og aldrig modtager dine varer, så kan du vælge at reklamere og få dine penge retur. Hvis du bliver opmærksom på, at der er tale om en falsk webshop, så anbefaler vi, at du straks anmelder forholdet til politiet. Samtidig kan du kontakte din bank og forsøge at få dine penge retur.

Åbningstider

Mandag - fredag     08-20

Lørdag                    09-16

Søndag                   10-16

Vores kundeservice holder åbent alle dage bortset fra helligdage. Vi besvarer alle henvendelser senest inden for en til to arbejdsdage. 

Skriv til HELP

Om HELP

HELP Forsikring er det eneste forsikringsselskab i Skandinavien som tilbyder juridisk rådgivning inkl. retshjælpsdækning til privatpersoner i deres privatliv solgt som forsikring.

HELP Forsikring har 240 ansatte i Norge, Sverige og Danmark, og er et solidt selskab i kraftig vækst med stærke værdier og et værdifuldt samfundsansvar.

Læs mere

Nyttige Links

  • Kontakt politiet og anmeld forholdet. Det er vigtigt, at du kan dokumentere, at du har anmeldt skaden med det samme.

    Klik her

  • Spær dit betalingskort

    Klik her

  • Spær dit NemID

    Klik her

  • Tjek hjemmesidens troværdighed

    Klik her

Læs også

Den falske bankrådgiver franarrede Ulla 100.000 kroner

Har du en sag hos HELP Forsikring?

På Min side kan du følge din sag, komme i dialog med din jurist, få overblik over din sag samt overføre filer og beviser

Gå til Min side