Spring til indhold
Min side

Misbrug af betalingskort

Misbrug af betalingskort dækker de tilfælde, hvor der er sket en uautoriseret betaling eller transaktion på din konto. Der vil f.eks. være tale om misbrug af betalingskort, hvor dit kort bliver stjålet og misbrugt, eller hvor du opgiver dine kortoplysninger på en falsk hjemmeside eller gennem et falsk link. Sidstnævnte foregår oftest ved, at man modtager en SMS eller en e-mail, hvor afsender udgiver sig for at være en myndighed eller virksomhed, som man har tillid til. 

Vi står klar til at hjælpe dig

Mange danskere kender ikke deres rettigheder og ved derfor heller ikke, hvad de skal stille op, når de pludselig befinder sig i en situation, hvor de har fået misbrugt deres betalingskort, er blevet udsat for en digital krænkelse eller er blevet svindlet i forbindelse med et onlinekøb.  

Topdanmark samarbejder med HELP Forsikring, der er specialister inden for ovenstående områder. Vi dækker dig som kunde hos Topdanmark hvis uheldet er ude. Bemærk at det kræver Topdanmarks cyberforsikring for at være sikret juridisk rådgivning og hjælp på de tre områder.

Digitale krænkelser

Digitale krænkelser er deling af krænkende materiale af personer på internettet. Det kan være billeder eller videoer af seksuel karakter f.eks. nøgenbilleder eller hævnporno, som bliver delt uden samtykke fra den afbildede person (den krænkede). Deling af sådanne materiale uden samtykke er ulovligt. Mange står desværre helt alene i disse sager, fordi de er bange for, hvad andre vil tænke, og fordi de ikke ved, hvordan de skal håndtere situationen.   

Vi sidder klar med råd og vejledning

Er du i tvivl om, hvad de tre dækninger indebærer eller har du generelle spørgsmål dertil, så er du altid velkommen til at ringe til os.

Det gælder uanset, om du har været udsat for en digital krænkelse, fået misbrugt dit betalingskort, eller blot har brug for rådgivning inden for områderne. Du er også velkommen til at sende dine spørgsmål til kontakt@helpforsikring.dk.

Kontakt os

Nethandel

Vi handler mere og mere på nettet - både nye og brugte varer. Nogle har måske oplevet, at der kan være fejl eller mangler ved en bestilt vare, at den kommer for sent eller slet ikke kommer frem. Man kan også risikere at blive snydt af falske sælgere eller hjemmesider.

Det kan hurtigt blive utroligt tidskrævende at diskutere med en sælger eller forsøge at komme igennem til en webshop, hvor de varer man har købt aldrig er kommet frem.

Nyt samarbejde mellem Topdanmark og Norlys

Topdanmark og Norlys har indgået et nyt samarbejde, hvor kunder får en cyberforsikring fra Topdanmark med i købet, når de bestiller internet fra Norlys. Cyberforsikringen hedder Cyber PLUS Norlys og kan kun fås gennem Norlys sammen med køb af en internetpakke. HELP Forsikring er underleverandør til Topdanmark og assisterer derfor de Norlys' bredbåndskunder, der måtte få brug for juridisk hjælp ifm. online kriminalitet inden for områderne sikker nethandel, digitale krænkelser og hjælp ved kortmisbrug.

Vil du vide mere?

Gode råd fra HELP

Det er aldrig din egen skyld, hvis andre deler materiale af dig uden dit samtykke. Du kan dog minimere risikoen for at det sker, ved at være ekstra forsigtig i forhold til, hvem du deler privat indhold med. Deling af privat indhold forudsætter stor tillid.

Det er vigtigt, at du dokumenterer alle krænkelserne så godt som muligt, når du bliver opmærksom på dem. Det kan f.eks. være ved screenshots, arkivering af beskeder m.m. Hvis krænkelsen ikke er dokumenteret, er det meget svært at gøre noget ved det og gør politiets arbejde vanskeligere.

Du kan få fjernet et billede fra et website, hvis det ligger der uden dit samtykke. Du skal kontakte websitet og bede dem om at fjerne det. Du kan også få fjernet billeder fra Googles søgeresultater. Det gøres ved at kontakte Google, men du kan også få hjælp til det fra HELP.

Hvis billeder er delt på sociale medier, så anmeld det øjeblikkeligt til det pågældende medie. Hvis du ved hvem, der har gjort det, kan du også rette henvendelse til vedkommende og bede dem om at stoppe med det.

Tjek om dit billede eller andet krænkende materiale er blevet spredt ved at søge på dit eget navn m.m. på søgemaskiner og sociale medier.

Hvis du er blevet udsat for en digital krænkelse eller misbrug af dit betalingskort, så anbefaler vi, at du straks anmelder det til politiet. Dette kan du gøre digitalt (med og uden NemID) eller ved at ringe til politiet. Du kan også få hjælp til det hos HELP.

Det er flere gange set, at der er falske SMS'er eller e-mails i omløb. Ofte er det meget professionelt sat op og fra en afsender, som man umiddelbart har tillid til. Vær derfor skeptisk og åben ikke mistænkelige links og opgiv ikke dine betalingskort oplysninger. 

Har du fået stjålet eller mistet dit kort eller er der blevet trukket mistænkelige beløb, så skal du straks kontakte din udbyder/bank.

Det er en god idé at lave noget research før du handler på en hjemmeside. Stil dig selv disse spørgsmål: Virker web-adressen troværdig, er den skrevne tekst fornuftig og grammatisk korrekt, er priserne realistiske, hvem ejer webshoppen, hvor længe har den eksisteret, er der et CVR-nummer tilknyttet, er hjemmesiden e-mærket og hvordan ser deres anmeldelser ud på eksempelvis Trustpilot?

Hvis du har bestilt en vare på nettet, som bliver forsinket anbefaler vi, at du først og fremmest tager kontakt til sælger/webshoppen og rykker for levering. Hvis leveringen er væsentligt forsinket, så kan du også vælge at reklamere dit køb og få pengene retur.

Hvis du har rykket for levering flere gange og aldrig modtager dine varer, så kan du vælge at reklamere og få dine penge retur. Hvis du bliver opmærksom på, at der er tale om en falsk webshop, så anbefaler vi, at du straks anmelder forholdet til politiet. Samtidig kan du kontakte din bank og forsøge at få dine penge retur.

Har du ikke Cyberforsikring hos Topdanmark?

  • Her kan du læse mere om cyberforsikringen

    Klik her

Åbningstider

Mandag - fredag 08-20

Lørdag 09-16

Søndag 10-16

Vores kundeservice holder åbent alle dage bortset fra helligdage. Vi besvarer alle henvendelser senest inden for en til to arbejdsdage.

Skriv til HELP

Om HELP

HELP Forsikring er det eneste forsikringsselskab i Skandinavien som tilbyder juridisk rådgivning inkl. retshjælpsdækning til privatpersoner i deres privatliv solgt som forsikring.

HELP Forsikring har 240 ansatte i Norge, Sverige og Danmark, og er et solidt selskab i kraftig vækst med stærke værdier og et værdifuldt samfundsansvar.

Læs mere

Har du en sag hos HELP Forsikring?

På Min side kan du følge din sag, komme i dialog med din jurist, få overblik over din sag samt overføre filer og beviser.

Gå til Min side