Spring til indhold
Min side

Gode råd til online køb

Få her 4 gode råd til online køb på nettet.

Indholdsfortegnelse

Corona pandemien har for alvor været med til at ændre vores købevaner. Mange butikker og storcentre har været lukket ned i længere perioder, og her er online shopping blevet brugt som en alternativ indkøbsvej. Der gælder dog særlige køberetlige regler for handel på nettet. Vi har derfor lavet en guide til, hvordan du bør forholde dig, hvis du i forbindelse med et online køb befinder dig i en af følgende situationer:

 

  1. Du er usikker på, om hjemmesiden er troværdig.
  2. Der er blevet hævet penge på din konto, men du har ikke modtaget varen.
  3. Du vil gerne returnere varen, men er i tvivl om, hvem der skal betale for returneringen.
  4. Du er blevet snydt på nettet, og du ved ikke, hvad du skal gøre.
Anchor tag: 1

1. Du er usikker på om hjemmesiden er troværdig

Vil du styre uden om de falske netbutikker/webshops, handler det om at spotte de små tegn. Tjek op på:

 

Anchor tag: 2

2. Der er blevet hævet penge på din konto, men du har ikke modtaget varen

Hvis du har betalt for en vare, der aldrig er kommet frem, skal du forsøge at kontakte sælger. Har du betalt med et betalingskort, kan banken højst sandsynligt hjælpe dig med at få pengene tilbage.

Anchor tag: 3

3. Du vil gerne returnere en vare, men er i tvivl om hvem der skal betale for det

Du har altid 14 dages fortrydelsesret, når du handler online i EU. Fortrydelsesretten gælder for stort set alle varer.

Hvis du fortryder et køb på en hjemmeside, skal du selv betale for at sende varen retur, medmindre sælger har accepteret at betale for returneringen. Sælger har dog pligt til at betale for tilbageleveringen, hvis sælger ikke inden købet har oplyst, at du selv skal betale for returnering. Du har som udgangspunkt ret til at få alle de penge tilbage, du har betalt for varen.

Vær særligt opmærksom når du handler online uden for EU, da reglerne om fortrydelsesret ikke nødvendigvis gælder i disse tilfælde.

Anchor tag: 4

4. Du er blevet snydt på nettet, og du ved ikke, hvad du skal gøre

Bliver du udsat for svindel på nettet, skal du spærre dit kort øjeblikkeligt. Anvendte du MitID ved betalingen, er det også en god idé at spærre dette. Du bør i perioden efter, du har foretaget købet, være særligt opmærksom på uautoriserede transaktioner på din konto.

Har du købt noget på en falsk hjemmeside, kan du anmelde siden til politiet og e-mærket.

Med Cyberforsikring kan dine kunder, medlemmer eller medarbejdere få hjælp

HELP Cyberforsikring giver adgang til juridisk hjælp i situationer, hvor man udsættes for digitalt misbrug og snyd.

Læs mere om Cyberforsikring

Læs også

Jacob stod pludselig med en gæld på 188.000 kroner

Hvordan kan en jurist hjælpe, hvis du bliver krænket på nettet?